duminică, 1 martie 2020

De ce un MANAGER trebuie să aibă, în primul rând, BUN SIMȚ ?


La platane...

După doi ani de zile în care a trecut efectiv ca gâsca prin baltă, plescăind inutil apa din jur, deranjând și ultimii mormoloci care și-ar fi văzut liniștiți de treabă, iată că, în sfârșit, se prinde și de inspectorul general ceva.

Teama de a ajunge să fie tras la răspundere pentru ceea ce a făcut.  Sau, mai bine zis, pentru ceea ce NU a făcut.

Tactica aceasta, de a lăsa lucrurile în voia lor, fără a întreprinde nimic, funcționează numai atunci când, indiferent ce măsuri ai lua, mașinăria pe care o gestionezi este atât de bine reglată încât "merge ceas".
Dar chiar și așa, periodic trebuie să ai grijă ca toate mecanismele să fie bine întreținute, să le elimini pe cât posibil uzura, să fie bine unse, etc.
Ne aflăm într-o astfel de situație ?
La Inspectoratul General pentru Imigrări ??!

Domnule Medrega... V-a furat peisajul ?
Despre management vorbim...

Actul managerial presupune IMPLICARE.

Dacă nu ai ales însă să-ți sufleci mânecile la propriu, tot trebuie să ai pe cineva în subordine care să o facă în numele tău.

Aceasta se cheamă delegare de competențe.
Adică iei decizii și le pui în practică prin intermediul altora.



Principala sarcină a unui MANAGER este să ungă toate mecanismele și să le ferească de uzură. Atunci când ele funcționează corect.

Și să INTERVINĂ acolo unde se mai blochează o roată dințată, se mai rupe o curea de transmisie, etc.
(Este o întreagă "inginerie" aici, domnule inginer ! Nimeni nu a spus că e ușor).

Un manager nu trebuie să fie neapărat un specialist redutabil sau un bun profesionist. Deși nu ar strica.

Nici un dirijor nu știe să cânte la toate instrumentele, dar cu toate acestea, pentru a-și atinge menirea, trebuie să fie capabil să conducă orchestra, imprimându-i acesteia ritmul, dinamica și sincronizarea fără de care orice concert ar fi ratat.

Până la urmă, exceptând experiența, aproape toate acțiunile unui coordonator se rezumă, în principal, la un singur lucru: BUNUL SIMȚ.

Trebuie să fii CONECTAT.  Să OBSERVI atent. (PERCEPȚIE realistă).
Să SESIZEZI orice notă falsă sau diferență de ritm, nesincronizare (dacă ești dirijor) sau orice trepidație, zgomot anormal, acel "bate undeva" (dacă  ești inginer).


Evident, dacă TE INTERESEAZĂ să coordonezi ceva de calitate.
De aceea, prima condiție pe care ar trebui să o îndeplinească un manager este aceea de a avea un minim de bun simț.

Este o condiție "fără de care nu" ... poți activa ca MANAGER.
(Ei, nu ?!) Ei, da !!
ALTFEL, se întâmplă ca în ziua de ieri, cu doamnele de la DGMRU, după expunerea concluziilor rezultate în urma controlului efectuat la Resurse Umane, când inspectorul general a reacționat total "neinspirat" :

"Dar de ce ați reținut toate aceste nereguli (și) în sarcina mea ?
Eu am preluat așa din 2016 ..."




Foarte (ne)inspirat... Aproape lipsit de bun simț !

(Dar, de atunci ai mai "ajustat"ceva ? Că, uite, avem niște "mici" probleme...)

Din câte am observat și noi, în cadrul ședinței, lucrătorii și-au asumat toate lipsurile constatate. Deși, parte dintre acestea erau de mult cunoscute și au fost semnalate de nenumărate ori, inclusiv în scris, până la nivelul conducerii instituției. Nu vom insista asupra aspectelor sesizate cu ocazia controlului, multe dintre acestea fiind previzibile. Printre altele, au fost constatate deficiențe de operare în evidențe, diverse erori în stabilirea drepturilor personalului sau greșeli în determinarea perioadelor la calculul vechimii în serviciu / încadrarea în condiții de muncă. Calitatea datelor din aplicația specifică lasă de dorit, etc.
Pentru asumarea răspunderii au fost citate toate cadrele implicate, inclusiv șeful serviciului.
În mai multe spețe, controlul DGMRU a concluzionat că răspunzător pentru problemele depistate este chiar inspectorul general.


MANAGERUL ? Nu ! Este doar o funcție decorativă, nu trebuie să răspundă de nimic. El doar CONDUCE și DISPUNE. Alții execută.
Să răspundă CEI care au executat defectuos. De asta avem CONTROL, de asta se fac CERCETĂRI PREALABILE / ADMINISTRATIVE. Se aplică sancțiuni, se stabilesc și se impută prejudicii.
Asta face un manager. Aplică pedepse. Trasează direcții.
Stabilește strategii. Remediază.
MANAGERUL ia decizii importante, nu trebuie tras la răspundere.
EL trage la răspundere pe alții...


Acum, poate realizezi și dumneata, domnule Medrega, de ce vrem să plecăm cu toții, care încotro !

Și mai sunt câțiva șefi exact ca dumneata.
Nu-și asumă răspunderea pentru nimic în lume.
Dacă lucrurile ies prost, se dau imediat la o parte.
Nici măcar nu ajung să fie cercetați.
În cel mai rău caz, atenționați.

Cei care răspundem suntem tot noi, vulnerabili în fața oricărui control, deși atragem în permanență atenția asupra neregulilor.

Ți-ai luat mașină capabilă, dar nu ai grijă de ea. Nu îi faci reviziile la timp, dar ai pretenția să plece în trombă de la semafor. Conduci absent, neglijent, fără a respecta vreo regulă de circulație. Până la urmă o bagi în șanț, intri într-un copac sau, mai rău, lovești un om pe trecere de pietoni. Și cine e vinovat ?
Mașina ?  Sau...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu